|
kaynaştırma nedir?
Kaynaştırma:
• Özel eğitime ihtiyacı olan bireylerin
• Akranları ile birlikte
• Eğitim ve öğretimlerini
• Bütün kademelerde sürdürme esasına dayanan,
• Destek hizmetlerinin sağlandığı
özel eğitim uygulamalarıdır.
•Başka deyişle engelli bireylerin engeli olmayan bireylerle eğitsel ve sosyal olarak bütünleşmesini sağlama işlemidir
•Her insanda olduğu gibi özel eğitime muhtaç birey de sevilmek, takdir edilmek, beğenilmek, değer görmek ve kimseye bağımlı olmadan yaşamak ister .
•Bu onların en doğal hakkı olduğu gibi, toplumsal bütünlüğün ve kalkınmanın temelidir.
•Özel eğitime ihtiyacı olan bireylere verilen eğitimin niteliği ne kadar iyi olursa olsun sonuçta onu, içinde yaşadığı toplumun bir üyesi haline getirmiyor ve kabul görmesini sağlamıyorsa verilen eğitim işe yaramayacaktır.
•Bu nedenle kaynaştırma eğitimi her türdeki özel eğitime ihtiyacı olan bireyin devam ettiği okullarda bir hizmet alanı olarak görülmesini ve bazı tedbirlerin alınmasını gerektirmektedir.
Kaynaştırmanın Amacı
• Çocuğu normal hale getirmek değil,
• Onun ilgi ve yeteneklerini
• En iyi şekilde kullanmasını sağlamak
• Toplum içinde yaşayabilmesini kolaylaştırmaktır
KAYNAŞTIRMA EĞİTİMİNİN İLKELERİ
• Özel eğitime ihtiyacı olan bireyin akranlarıyla aynı kurumda eğitim görme hakkı vardır.
• Kaynaştırma, özel ve genel eğitimin ayrılmaz bir parçasıdır.
• Hizmetler yetersizliğe göre değil, eğitim ihtiyaçlarına göre planlanır.
• Karar verme süreci aile-okul-eğitsel tanılama sürecine göre gerçekleşir.
• Kaynaştırmaya erken başlamak esastır.
• Kaynaştırmada bireysel farklılıklar esastır.
• Duyu kalıntısından yararlanmak esastır.
• Gönüllülük,sevgi,sabır,gayret gerekmektedir.
• Eğitim normal insanlarla ve doğal ortamlar da verilmelidir.
• Eğitim, bireyi toplumun bir parçası haline getirmeyi amaçlar.
KAYNAŞTIRMA EĞİTİMİNDE DİKKAT EDİLECEK HUSUSLAR
• Öğrencinin yetersiz yönleri kadar yeterli yönleri de bilinmelidir.
• Normal sınıf içinde tek bir yetersizlik türüne yönelik yerleştirme yapılmalıdır.
• Eğitim okulda olduğu kadar okul dışı ortamlarda da devam ettirilmeye çalışılmalıdır.
• Çocuklara başarabilecekleri görevler verilmeli başarılar ödüllendirilmelidir.
• Çocuğun güvenini, kişiliğini, ilgisini sarsacak sözlerden kaçınılmalıdır.
• Çocuğu normal hale getirmek değil de yeteneklerini en iyi şekilde kullanmalarını sağlamak en önemli hedef olmalıdır.
• Yapılan etkinlikler bireyin duyu kalıntısına hitap edecek şekilde planlanmalıdır.
• Ders konularının analizleri yapılmalı konular parçalara ayrılmalıdır.
• Sosyal, kültürel, iş ve meslek eğitimi çalışmalarına ağırlık verilmelidir.
• Her aşamada çocuklar güdülenmeli ve teşvik edilmelidir.
• Yetersizlik ne olursa olsun bireyi olduğu gibi kabul etmek esas alınmalıdır.
• Çalışmalarda aile ve yakın çevresinin desteği alınmalıdır.
• Öğrencinin öğrenciye rehberlik etmesine yer verilmelidir.
• Etkinlikler sonucunda çocuğa geri bildirimler verilmeli, geldiği durum hakkında bilgiler verilmelidir.
• Çalışmalar sürekli gözlenmeli kayıt edilmeli ve durum hakkında aileye açıklamalar yapılmalıdır.
• Sınıflarda 15 öğrenciye 1 kaynaştırma öğrencisi planlanmalı zorunlu olmadıkça birden fazla öğrenci alınmamalıdır.
• Her kaynaştırma öğrencisi için ayrı bir B.E.P hazırlanmalıdır.
• En iyi öğretim bireyselleştirmeden toplumsallaştırmaya, somuttan soyuta, bilinenden bilinmeyene, yakından uzağa doğru giden yoldur.Öğretmenlerin öğrenciye sunacakları bilgi alanlarını bu eğitim ilkelerine göre düzenlemeleri yararlı olacaktır.
• Öğrenmenin verimini artırmak için, sözel yöntemin yanında gözlem, deney, modelleştirme, problem çözme, soru- cevap, tartışma, grup çalışması vb. öğretim yöntemlerinin de kullanılması uygun olacaktır.
• En iyi öğrenilen şeyler kendi kendine yaparak ve yaşayarak öğrenme durumuyla ortaya çıkar. Öğretmen bu yöntemi tüm etkinliklerin temeline almalıdır. Yaşantı, dramatize, gösteri yöntemlerinin kullanılmasına özen göstermelidir.
• Öğretim etkinliklerinde görsel- işitsel materyaller kullanılması uygun olur. Çünkü öğrenme işlemine katılan duyu organlarının sayısı ne kadar çoksa öğrenme o kadar iyi, unutma o kadar geç olacaktır.
• Öğrenciler düşük not aldıkları zaman öğretmenler öğrenciler hakkında önyargı beslememeli onlara karşı ilgi ve güvenini yitirmemelidir.
• Öğretmen ders anlatırken öğrenci ile sürekli göz iletişiminde bulunmalıdır.
• Göz iletişimi hem sınıfın denetiminde hem de derse karşı uyanık ve dikkatli tutmada etkili bir yöntemdir.
• Öğrencilerin ilgi, ihtiyaç ve olgunluk düzeyleri ve bazı özelikleri dikkate alınarak en uygun pekiştireçler seçilmeli ve bunlar başarıyı ödünlendirici olarak kullanılmalıdır
• Olumsuz davranışlardan çok olumlu davranışların, yetersizliklerden çok çocuğun yete rli yönlerinin görülüp pekiştirilmesi daha uygun bir yöntemdir.
|